Oplevering nieuwe UK-24

21-07-2020
Denne artikkelen finnes ikke på ditt språk. Vi viser deg den opprinnelige .

URK – De UK 24 ‘Anna’ is afgelopen maandag vanuit Harlingen vertrokken voor de eerste volle visreis. De nieuwe twinrigger van Albert Romkes is een ontwerp van Scheepsbouwkundig Bureau Herman Jansen, en het in Polen gebouwde casco werd op Urk afgebouwd door hoofdaannemer Hoekman Shipbuilding.
Schipper-eigenaar Albert Romkes kon afgelopen zaterdag melden dat het rondje over de visgronden vorige week goed is verlopen. ,,Alles werkt naar behoren. We zijn hartstikke tevreden.’’ De vangst, schol met vooral tongschar erbij, werd afgelopen maandag verkocht op IJmuiden. De UK 24 was toen al weer lang en breed uit Harlingen vertrokken voor de eerste volledige visreis. Dinsdag berichtte Romkes vanaf zee: ,,Liggen nu lekker te vissen, alles draait goed, het is mooi weer en de vangst is goed.'' Wat Klaas Albert Hoekman van hoofdaannemer Hoekman Shipbuilding betreft had het allemaal wat sneller gekund als corona geen roet in het eten had gegooid, maar ook bij het Urker scheepsbouwbedrijf overheerst de tevredenheid. Het in de vaart komen van de Urker nieuwbouwer ging verder zonder openbare plichtplegingen. ,,Heel mooi geworden!’’, vindt Hernand Jansen van Scheepsbouwkundig Bureau Herman Jansen. ,,Het plaatje lijkt op de Deense schepen van de Vestvaerftet en eigenlijk op alle twinriggers en flyshooters die nu gebouwd worden, maar het is een heel nieuw ontwerp, zeker wat de rondvorm van het onderwaterschip betreft. We zijn benieuwd naar het brandstofverbruik op de eerste echte visreizen.’’ De twinrigger meet 27,75 meter bij 8 meter breed. Een ABC 6DZC van 800 pk zorgt voor het hoofdvermogen en drijft via een Reintjes keerkoppeling de 3 meter schroef van AMW Marine aan. Door Dieselservice Emmeloord werden aan boord drie hulpsets geïnstalleerd (twee van 132 kVA en een van 70 kVA). Alle drie met een Mitsubishi-motor en een Leroy Somer generator. Romkes is goed bekend met Denemarken, en koos voor een aantal Deense toeleveranciers, zoals Kynde & Tof voor het lierenpakket en de hydrauliek), As:Scan voor de stuurmachine en Nordkø voor de koelinstallatie, met als bijzonderheid vloerkoeling in het visruim.
De VCU is weer hofleverancier en leverde de complete vangstverwerkingsinstallatie, inclusief een 5-vaks trommel spoelmachine met daarboven een opvangbak met de flexibele mogelijkheid voor de opslag van tien verschillende soorten vis met uitloop in de spoelmachine. Met een bufferband kan de ongestripte vis weer naar het begin van de leesband getransporteerd wordt. De goot achter de 5-vaks spoelmachine is voorzien van een keuzeklep, waarmee de vis of langoustines op een transportband kunnen vallen. Aan het einde van deze transportband worden die opgevangen in een vismand. De langoustines kunnen hierna gelijk geconserveerd worden in een van de twee conserveer-tanken. Ook de twee scherfijsmachines (Buus) zijn door de VCU geleverd.
Nog niet genoemde bedrijven die meewerkten aan de bouw van de UK 24: Noordover (stuurhuis), Damen MC (straalbuis, ankers en kettingen), IHC Lagersmit (schroefasafdichtingen en lagers), Piet Brouwer Electrotechniek (elektrische installatie), Integron (motorbediening), Hylkema Hydrauliekservice (hydrauliek leidingwerk), L. Post en Zn (betimmering), Padmos (boegschroef), Brouwer Woninginrichting (stoffering), Schildersbedrijf Coenen (schilderwerk), Industrias Guerra, Spanje (kraan), Hora (ramen), I-tech Urk (cv, sanitair), Vabo (komposiet deuren en luiken), Blokland Non Ferro (U-bundelkoelers), De Boer Marine (nautisch pakket), PPG Sigma (verf), Eriks/Econosto (afsluiters) Desmi (pompen), Distrimex (pompen), Axces (uitlaatdempers), Onderdelen Service Urk (CC Jensen filter), Hisafe (vaste brandblusinstallatie), Gulf Bunkering (brandstof), ABN Amro (financiering) en John P. de Wit (verzekeringen).

Bron: Visserijnieuws