Ombouw en hermotorisering GRE 37

08-04-2020
Denne artikkelen finnes ikke på ditt språk. Vi viser deg den opprinnelige .

Van Hylkema past koers aan

ZOUTKAMP – Heel tevreden voer Bert van Hylkema vorige week donderdagmiddag de haven van Urk uit. Tenminste, wat de ombouw en hermotorisering van zijn kotter onder leiding van de VCU-TCD betreft. Maar de coronacrisis maakt zijn visplannen ongewis.

Met garnalen is het altijd wat, weet Van Hylkema (47) uit ervaring. Nu na anderhalf jaar met urenbeperking de prijs weer is opgekrabbeld, is uit vrees voor een nieuwe prijsval als gevolg van de coronacrisis door de producentenorganisaties een garnalenvangstverbod afgekondigd. Van Hylkema heeft er voor de zekerheid navraag over gedaan bij zijn vaste afnemer Heiploeg, waarvoor hij zijn Syltgarnalen meestal in Cuxhaven lost bij Kutterfisch.

Met zijn GRE 37 heeft Van Hylkema de afgelopen jaren wel eens omgeschakeld en het met de boomkor op een visje geprobeerd. Maar daarvoor kwam de 20 meter lange kotter in de noord toch tekort. Om toch meer visserijmogelijkheden te creeëren is de Duitse garnalenkotter van de Zoutkamper vissersfamilie op Urk omgebouwd voor de bordenvisserij. Van Hylkema was van plan medio te gaan kabelen, maar dat kan nu ook naar voren worden gehaald.

De GRE 37 is van het bouwjaar 2010. In dat jaar toen de garnalenkotter in aanbouw was, heeft Bert van Hylkema zijn horizon verbreed. Hij viste als opstapper op de pulskotter NG 1 en ook op de kreeftjesvissers WR 115 en SC 19. Hij heeft dus ervaring met de bordenvisserij.

De VCU-TCD heeft een achtermast met splitnettenrol geplaatst. Voor voldoende ruimte daarvoor hebben de ijzerwerkers het achterdek met 90 centimeter verlengd. De GRE 37 kan nog niet twinriggen, daarvoor ontbreekt een extra lier. Maar wat niet is zou nog kunnen komen.

Gelijk met de ombouw is de machinekamer door de VCU-TCD vernieuwd. De Scania-hoofdmotor heeft plaats gemaakt voor een Volvo D13B, geleverd door Haisma Motoren. M+M Schlott deed de verplichte vermogensmeting. Anderhalf jaar geleden had Van Hylkema al bij Brinkmann & Niemeijer een nieuwe JCB-generator gekocht en in de schuur opgeslagen; die heeft nu de plaats ingenomen van een Lister Petter-havenset. Met twee generatoren kan er in geval van pech doorgevist worden, aldus Van Hylkema.

Couperus breidde het hydraulieksysteem uit. Daags voor het vertrek vanuit Urk werd door Willem Kramer en Albert Pasterkamp van Hernand Jansen de hellingproef afgenomen, onder toeziend oog van Roelof van Urk van de TCD. Visborden van Thyborøn Trawldoors werden opgehangen, het nieuwe scholnet van de VCU ging op het achterdek en garnalentuigen gingen voor de meting even van boord. Elektrotechnicus Albert Jelle Baarssen van Piet Brouwer verzorgde de laatste aansluitingen in de brug. Ten Napel keurde de brandblussers. In Lauwersoog kwam Alphatron aan boord voor een uitbreiding van de zender om verder op zee te mogen gaan. En Gerard Borst van NavCom kwam aan boord voor de radiokeuring en een nieuwe EPIRB inclusief GPS-module.