Her-motorisering duwboot “Frisian”

13-09-2018
Denne artikkelen finnes ikke på ditt språk. Vi viser deg den opprinnelige .

De firma Grova-BV (Ulbe Zwaga en Richard Galema) heeft VCU TCD B.V. opdracht verleend om een van hun schepen te voorzien van 2 nieuwe motoren.  Het ging hierbij om hun duwboot “Frisian”. VCU TCD heeft het volledige traject van de her-motorisering voor haar rekening genomen. De Caterpillars 3508 motoren leverden elk 1060 pk, met de 2 nieuwe Yanmar 12AYM motoren heeft de Frisian een vermogen van 2 keer 1400 pk bij 1900 toeren. ‘We hebben het extra vermogen niet direct nodig’ zegt schipper Richard Galema. We vervoeren voor een vaste opdrachtgever grondstoffen voor veevoer in twee bakken. Daarvoor leveren twee zescilinder Yanmars ook voldoende vermogen. Op dit schip zit echter een certificaat voor 12.000 ton (vier bakken) en dat willen we graag behouden. Met de sterkere motoren kan dat zelfs naar 16.000 ton (zes bakken). Dat vergroot de waarde en verkoopbaarheid van het schip.’ De naderende invoering van ‘EU-Stage V” speelt ook een rol bij de beslissing om te her-motoriseren. ‘Dit zijn motoren met een mechanische brandstofinjectie. Die zijn na de invoering van Stage V niet meer te krijgen. Dan heb je elektronische motoren met een commonrail-systeem nodig om de uitlaatgassen-nabehandelingsinstallatie goed te laten werken. Daar ben ik geen voorstander van. Dan heb je een ICT’er nodig om een storing op te lossen’, aldus schipper Richard Galema (Frisian). Het verwijderen van de oude motoren, beunkoelers, keerkoppelingen, het uitlaatsysteem en het plaatsen van de vervanging van elk van deze onderdelen is in het geheel verricht door VCU TCD in de haven van Urk.