Voorspoedige bouw TX 65, bouwnummer 1 van VCU TCD B.V.

‘Blij dat we samen hebben doorgezet

27-08-2018

OUDESCHILD/URK – Na een voorspoedige bouw is de TX 65 begin augustus in de vaart gekomen. Vanwege droeve familieomstandigheden blijft een feestelijke overdracht achterwege. Tijdens het HavenVistijn vertelt eigenaar Erik Kalf. ,,Blij dat we samen hebben doorgezet.’’

Het was een emotioneel moment toen de TX 65 ‘Bona Fide’ op vrijdagavond 27 juli voor het eerst de thuishaven van Oudeschild binnen voer. Een nieuwe kotter met de vlag halfstok. ,,Heel dubbel allemaal’’, zegt eigenaar Erik Kalf (49). Een dag eerder was zijn vrouw Anita overleden, in de leeftijd van 48 jaar. Intens verdrietig, maar vol bewondering voor haar optimisme en wilskracht tijdens een kansloze en oneerlijke ziekte moesten Erik en zijn drie dochters afscheid nemen. De Texelse visserijgemeenschap rouwde mee. Na de uitvaartdienst maakte de lange rouwstoet op weg naar de begraafplaats op de Hoge Berg een ronde over de haven langs de kotter.

Na de begrafenis werd er die week anderhalf etmaal proefgevist vanuit Den Helder, met zetschipper Richard Wigbout in de brug. Kalf bleef en blijft thuis om prioriteit aan zijn gezin te kunnen geven en om (handels)zaken aan de wal af te handelen. Werk dat voorheen door Anita werd gedaan. Want de TX 65 vist niet alleen op garnalen, maar Kalf verhandelt een deel van de eigen vangst ook zelf onder het eigen label ‘100% Texelse garnaal’. De hele vangst gaat naar Telson, waar dus een deel voor rekening van de TX 65 wordt gepeld en verpakt. De horecagroothandel neemt ook conserveervrije garnalen van de TX 65 af.

Gecharmeerd

In het najaar van 2016 kwam Erik thuis met het idee om zijn eerste goed onderhouden kotter te verkopen en nieuw te gaan bouwen. Anita stond er vierkant achter. Een makelaar werd gebeld. Snel werd duidelijk dat de voormalige WON 24, waarmee Kalf in 2007 als zelfstandige van start was gegaan, voor een mooie prijs verkocht zou kunnen worden. Voor het einde van het jaar was de verkoop beklonken. Starter Tjeerd Visser uit Wierum werd de nieuwe eigenaar en de TX 65 zou in de zomer van 2017 omgenummerd worden in WL 39.

Kalf koos voor een ontwerp van SBB Herman Jansen. Hij was gecharmeerd van de WR 40 en hoorde van schipper Gerard Boerdijk tevreden geluiden. Maar Kalf wilde wel wat meer ruimte in de machinekamer en aan dek. Een meter langer, twee spanten extra dus. Rond de jaarwisseling was de keuze gemaakt. Voor een werf keek Kalf in eerste instantie naar Friesland. Maar toen kwam bericht in huize Kalf dat Anita geopereerd moest worden vanwege teruggekeerde kanker. De toekomstplannen met het visserijbedrijf werden in de wacht gezet. In mei volgden positieve berichten vanuit het ziekenhuis. Wat doen?

Erik had alles nog kunnen omstoten, maar Anita stimuleerde hem om door te zetten. ,,Ze was mijn maatje, mijn compagnon, deed de boekhouding en de garnalenhandel, een vrouw waar je in het visserijbedrijf ook wat aan hebt. Heel daadkrachtig. Handen uit de mouwen, dat had ze als oudste dochter ook wel geleerd in het Vispaleis en Rokerij Van der Star dat door mijn schoonvader Piet was opgestart nadat-ie was gestopt met de TX 56. Vooruitstrevend ook. Zelf heb ik toen nog wel eens getwijfeld. Maar Anita zei: Hier moet je wel mee doorgaan! En ze ging ook zelf mee op pad, nee niet voor de leukigheid ofzo. Dat ga ik heel erg missen. En nu het zover is, ben ik blij en haar dankbaar dat we samen toch de stap hebben gezet voor nieuwbouw.’’

Primeur

Toen de VCU/TCD op de markt kwam om een eerste nieuwe garnalenkotter te bouwen, volgden er goede gesprekken. Kalf had een paar jaar eerder door de VCU/TCD een slurry-ijsmachine laten plaatsen om de garnalen snel terug te koelen. Het gevoel was goed. Maar de prijs aan de forse kant, en dus gingen partijen om tafel. Eind juli werd het nieuws over de Texelse nieuwbouwopdracht wereldkundig gemaakt, een paar weken later werd die formeel ondertekend door Kalf en Roelof van Urk namens de VCU/TCD. Een primeur: ook het casco werd op Urk gebouwd. ,,Daar zijn we heel blij mee, met die keuze! Anders hadden we nog niet gevaren’’, zegt Kalf.

De cascobouw was al op streek, toen in december een feestje werd gebouwd rond de kiellegging. De families Kalf en Van der Star kwamen daarvoor naar Urk. Anita genoot, en zat die dag om tafel met Hennie Molenaar-Kiefte van De Flux om over de inrichting door te praten. Het bouwplaatje van de kiellegging hangt nu in de brug boven de stuurstoel.

Afgelopen voorjaar kreeg Anita opnieuw gezondheidsklachten. Een mri-scan bracht uitzaaiingen aan het licht. De tewaterlating eind mei kon Anita al niet meer bijwonen. Sneller dan verwacht overleed ze op donderdag 26 juli in het ziekenhuis van Den Helder.

Vooruit denken

In de persoon van Richard Wigbout was in de tussentijd al een zetschipper gevonden. Wigbout heeft veel ervaring opgedaan op de WR 12, en was door zijn schipper Gerard Kranendonk aanbevolen bij Kalf. Kalf is ontzettend dankbaar voor alle steun en support die hij de afgelopen maanden en weken heeft ondervonden vanuit de sector. Martin Vermeulen (54), die vanaf het begin bij hem vaart, is gebleven. En neefje Ben van der Star (16) komt in opleiding aan boord van de TX 65.

De bouw op Urk is heel voorspoedig verlopen. Als ik het over mocht doen, koos ik weer voor de VCU/TCD. Schrijf dat maar gerust op. Woord is woord, we hebben een fijne tijd gehad samen met alle bouwers en toeleveranciers. Over de toekomst valt niks te zeggen, dat hebben we wel geleerd. Maar ik weet wel wat ik wil. Deze kotter is ook klaar om te pulsen, het kan er allemaal zo op. En als we zouden willen kunnen we ook vriezen aan boord. Je moet vooruit denken. Een nieuw schip, eigen garnalen op de markt en een volgende stap zou zomaar in de verwerking aan boord kunnen zijn.’’

Technische specificaties:

 Hoofdmotor Caterpillar C12

Twindisc keerkoppeling MGX-5170 inclusief inschakelbare PTO t.b.v. hydrauliekpomp

2 x generatorsets Caterpillar C4.4

1 x havenset Caterpillar C2.2

1 x Jensen gasoiie filter

1 x Jensen hydrauliek filter

Promarin 5-blads schroef diameter 1500 mm + straalbuis FS-40

Luyt 6-trommelige vislier

Boegschroef Sidepower SH550

Nood hydrauliekset 30 kW

Bouwers

VCU-TCD BV (hoofdaannemer), Hernand Jansen (ontwerp en tekenwerk), Snijtech (snijpakket), Piet Brouwer BV (elektrische installatie), De Flux (betimmering), RI&S (brandbeveiliging), Couperus (hydrauliek, stuurmachine), Luyt (vislier, ankerlier, voortstuwing, keerkoppeling, gasoliefilter, generatorsets en havenset), De Boer Marine (nautische apparatuur), Propeller Service Delfzijl (schroef en tunnel), Straalbedrijf Special Cleaning Flevoland (straal– en schilderwerk), Snijder Schilderwerken (schilderwerk), Post Installateur (sanitair, airco en cv), MME Group (zinkanodes en kathodische bescherming beunkoelers), Blokland non ferro (beunkoelers), HR-Piping (leidingwerk machinekamer), Polar koeltechniek (koeling en ijsmachine), JVS (geluidsisolatieberekening), Teus Boele TTS Lemmer (uitlijnen voortstuwing), De Boer RVS (vangstverwerking), Bendit (isoleren uitlaatsysteem), Observator (zonwering), Integron (bediening hoofdmotor en keerkoppeling), Ambi (automatisch vetsmeersysteem), Aquamar (uv-drinkwaterfilter), VCU Maritiem (tuigage, ankers en ankerketting), VCU Safety (veiligheidsmiddelen) en VCU Store (witgoed, navigatiemiddelen, keukenapparatuur), EOC (scheepsverzekering) en Rabobank Kop van Noord-Holland (financiering). Bron: Visserijnieuws

Bouw TX-65