Oplevering nieuwbouw UK-135

16-07-2020
This article is not available in your language. We show you the original.

URK – Ruimte en rentabiliteit. Daar waren de broers Cees en Hendricus Pasterkamp op zoek. Ze prijzen zich gelukkig dat het plan om hun kotter ingrijpend te verlengen en te moderniseren kon worden ingewisseld voor de opdracht van een nieuwe UK 135 ‘Sjoerd Hendrikje’ bij Padmos. ,,Nu maar kijken dat we de bankrekening weer recht kunnen trekken.’’

,,Heel bijzonder’’, zegt Cees Pasterkamp over weer een nieuwe UK 135. ,,Vader maakt zijn vierde nieuwbouwer onder hetzelfde nummer mee. Dat is niet velen gegeven.’’ Vader is de 79-jarige Sjoerd Pasterkamp. Walschipper Cees is de oudste zoon, jongste zoon Hendricus is schipper. Lachend: ,,Onze vader is er groos op, was natuurlijk mee met proefvissen en heeft als allereerste een nacht aan boord doorgebracht.’’

,,Alles draaide goed’’, zegt Hendricus na het proefvissen en het lossen van de eerste (dag)vangst vrijdagavond. ,,De eerste trek was het uiteraard nog wat puzzelen, want alles is nieuw. Na drie leuke trekjes zijn we weer naar binnen gestoomd.’’

Bron: visserijnieuws

Dat er nu een splinternieuwe UK 135 ligt hadden de broers niet gedacht toen ze in 2018 samen verder gingen met het visserijbedrijf dat door vorige generaties is opgebouwd. De Pasterkampen wilden heel graag meer ruimte aan dek en vooral ook in het visruim. Hendricus liep er regelmatig tegenaan dat kostbare vistijd verloren ging omdat het visruim vol stond en er naar binnen gestoomd moest worden. Dat kan dan al gauw een etmaal vissen op een week schelen.

De markt voor tweedehandsschepen leek evenwel op slot te zitten, en tekeningen om – net als nu met de UK 22 - op Urk extra meters tussen hun kotter te zetten lagen klaar. Mede dankzij Cees de Jong en Leon Padmos werd in Ierland alsnog een koper gevonden. ,,‘This is my boat!’, jubelde Dennis O’Flaherty na een kennismaking op zee. Zij blij, wij blij. Want voor ons was dat de kans om met Padmos in zee te gaan. Nieuwbouw staat of valt met verkoop van je bestaande schip. Wonderlijk hoe het op ons pad is gekomen.’’

Cees Pasterkamp werd naar eigen zeggen door collega Wouter de Boer enthousiast gemaakt om mee te denken over een nieuw ontwerp van Padmos, een paar meter groter dan de Franse vaartuigen die Padmos had gebouwd en nog in aanbouw had. ,,Ik ken Leon al bijna veertig jaar, en wij zijn al tig jaar klant bij Padmos, waar we in 1982 ook nieuwgebouwd hebben. Ook ’s nachts kun je gerust bellen als het moet. Het is allemaal zeer vertrouwd. Die mannen bij Padmos staan achter het concept dat ze op de markt brengen en hebben alles op voorraad liggen. Daar hoef je je geen zorgen over te maken. We leveren wat lengte van het schip betreft wat in, maar krijgen dankzij de breedte er meer ruimte voor terug.’’

De nieuwe UK 135 is als optimale flyshooter gebouwd. ,,Voor Twinriggen hebben we onvoldoende quotum, maar als het moet kunnen we ook kabelen met de borden op de kreeftjes. En verder zien we wel. We passen ons aan aan de mogelijkheden, dat hebben we altijd al gedaan. In 2000 deden we samen met de neven van de UK 145 nieuwbouw om in span te flyshooten, elk met één lier aan boord, met vooral kabeljauw als doelsoort. We hadden duizend ton kabeljauw toen, maar terwijl we lagen af te bouwen ging dat quotum met bijna zeventig procent omlaag. Zo zijn we Het Kanaal ingegaan. Later zijn we omgebouwd om solo te kunnen flyshooten, dat is toch rendabeler. De zee verandert en als vissers moet je meebewegen. Het ene gaat voorbij of trekt weg, kijk naar de kabeljauw. En voor het oude komt wat nieuws terug. Zo is het leven. We willen niet blijven steken in wat we verliezen, maar vooruitkijken naar wat we krijgen. Kijk naar inktvis. Wie had kunnen denken dat flyshooters zulke knalwinters zouden maken als afgelopen jaren. En nu tijdens de coronacrisus zijn de visprijzen voor flyshooters best goed gebleven, er is weinig te klagen. Er is goed mul te vangen, net als makreel. Collega’s doen trekken van wel 6 ton, maar wij zullen proberen het wat meer te spreiden’’, vertellen de broers.

Wat de techniek betreft kiezen de Pasterkampen voor eenvoud. ,,Rechttoe rechtaan. Op onze oude kotter hadden we een verstelbare schroef, maar dat is toch vrij gecompliceerd. Ook de koppeling is eenvoudiger. We verwachten dat de onderhoudskosten voor dit vaartuig aanzienlijk lager uitvallen, en alles bij elkaar meer rentabiliteit te halen. De schroef is met een diameter van drie meter best een lel, we steken daardoor van achter vrij diep, maar dat is blijkbaar nodig voor een hoger rendement. De ervaringen op de UK 124 als eerste van dit ontwerp zijn naar we horen positief.’’

ADS Van Stigt noemt de UK 135 een heel belangrijk project. De speciaal aangepaste keerkoppeling type ZF W10200 SG heeft een nieuw ontwikkelde reductie van 12,487:1 en is voorzien van ZF Autotroll en Supershift2. Een ingebouwde schroefasrem zal de grote schroef verder onder controle houden. Met de 4 MC2000 hendels heeft de schipper voor ieder proces controle over het schip. In de machinekamer zorgt de processor er voor dat alles soepel wordt aangestuurd. Tevens heeft ADS van STIGT een PTO400 schakelbare pompverdeelkast van Katsa geleverd, die twee pompen aandrijft voor het hydrauliekwerk aan boord, zoals het aandrijven van de lieren.

Op de oude kotter konden de Pasterkamp met moeite 750 halve kisten kwijt. Voor de eerste visreis stonden er nu duizend aan boord. ,,Twintig kilo kisten dus. We gaan voor kwaliteit, daar hebben we een naam mee opgebouwd. Zowel in IJmuiden als in Frankrijk, waar we ’s winters ook regelmatig rechtstreeks lossen bij Unipeche in Boulogne voor de deur.’’

Bron: visserijnieuws